Stevie Wonder

Stevie Wonder (geboren 13 mei 1950) is een van de belangrijkste zwarte Amerikaanse popzangers enStevie Wonder in 1962 componisten van de 20ste eeuw. Bij zijn geboorte werd Stevie blind. Deze handicap zette hij echter om in een grenzeloze muzikale creativiteit, daarbij in zijn jeugdjaren gestimuleerd (aangemoedigd) door zijn oom, de legendarische pop- en jazzmusicus Ray Charles ("Hit The Road Jack", "Busted"). Die was als kind eveneens blind geworden en wist maar al te goed wat zo'n tegenslag betekende.

Stevie Wonder bleek al vroeg muzikaal zeer begaafd. Op een eenvoudig mondharmonicaatje speelde hij melodieën na, zodra hij ze gehoord had. Ook met de piano raakte hij al snel vertrouwd. En met nog andere instrumenten. Helemaal op gevoel. Het was verbazingwekkend. Oom Ray Charles introduceerde hem bij platenmaatschappij Motown in Detroit en daar scoorde Stevie als "Little Stevie Wonder" en pas 13 jaar oud, in 1963 zijn eerste grote hit, "Fingertips (pt. 2)", die in augustus van dat jaar op de eerste plaats in de Amerikaanse Top 100 terecht kwam. "Fingertips" verwijst naar het brailleschrift, waardoor blinden met hun vingertoppen kunnen lezen. Na die hit, en die er op volgden, zoals "Uptight", "For Once In My Life" en "My Cherie Amour", was Stevie al gauw niet meer weg te denken uit de wereld van de popmuziek.

Songs In The Key Of Life

Dit album stamt uit een als bekend staande classic periode waarin ook de voorgangers Music Of My Mind, Talking Book, Innervisions en Fullfillingness First Finale thuishoren. Het is de tijd waarin hij het strakke keurslijf van Motown dat tot op dat moment zijn creativiteit inperkte en dat als een juk op zijn schouders lag van zich af schudde en een nieuw contract bedong. Op deze albums bepaalde hij helemaal zelf de artistieke inhoud en naarmate Motown merkte dat zijn aanpak werkte en er gigantische aantallen van zijn albums verkocht werden kon het grote label er uiteindelijk vrede mee hebben. 

Songs In The Key Of Life, het vijfde album in deze reeks is een plaat die in 1976 verschijnt als een dubbel LP in combinatie met een EP. De titel van de EP is A Something’s Extra For Songs In The Key Of Life. Voor de jongeren onder ons; een EP heeft de grootte van een 7 inch schijfje en wordt afgedraaid op het toerental van een LP. Op de EP staan vier songs waarmee het totaal van dit album op 21 songs komt. Stevie is pas 26 jaar oud wanneer het album, na bijna drie jaar voorbereiding, eindelijk uitkomt en het slaat in als een bom. 

Het is een complete microkosmos van zwarte muziek met een unieke mix van soul, R&B, jazz en pop. In instrumentale zin is ieder nummer meer dan interessant, ook al lopen de composities onderling dan ook sterk uiteen. De ene song wordt bepaald door het Rhodes geluid, een volgende is weer typisch een funky bas melodie en dan is het weer de elektronica die centraal staat. Ook al is dit dan geen ‘best of’ album, veel van de muzieklijnen zullen u bekend voorkomen. Bijvoorbeeld de ode aan Duke Ellington Sir Duke met zijn heerlijke blazersintro. Of het sambaritme uit Another Star. Om nog maar niet te spreken van (de hit?) Isn’t She Lovely waarin Stevie op uitbundige wijze over zijn dochtertje zingt. Instrumentaal stuk voor stuk ijzersterk. 

Qua teksten vind ik het persoonlijk een ander verhaal. Onderwerpen zijn vooral liefde en verdriet, maar ook meer specifieke jeugdherinneringen waaronder scènes uit het getto. Het ene moment zijn de teksten erg basaal en komen gevoelens van liefde heel puur over, het andere moment staat de prekerige toon me tegen zoals bijvoorbeeld in Black Man het geval is. Die teksten staan integraal afgedrukt in het booklet. Op de drieëntwintig beschreven pagina’s naast de vele dankbetuigingen ook per song de vermelding wie er allemaal aan dit album meegewerkt hebben. 

Opvallend is het aantal malen dat Stevie zelf alle instrumenten bespeelde maar daarnaast worden er ook enkele grote namen genoemd. Zoals George Benson die gitaar speelt en één van de backing vocals is in Another Star, Herbie Hancock die op keyboards en met handclaps te horen is in As en Minnie Riperton die één van de background vocals voor haar rekening neemt in Ordinary Pain. 

In 2006 heeft George Michael samen met Mary J. Blige "As" uit de platenkast gehaald. Met een nieuw arrangement maar een duidelijk herkenbaar geluid hebben ze een forse bijdrage geleverd aan Stevie Wonder's royalties.

Op 14 juli 2019 lag het album " Songs in the Key of Life" bij ons op de draaitafel tijdens de Sunday Morning Classics.

(bron: Wikikids en Jan Liebregts)

Deel deze pagina

WhatsApp

Volg ons online

WhatsApp
»

© 2021 De Platenbar Groede